
هدف از دوره کاردان برق صنعتی :
آموزش و تربیت کاردان برق صنعتی در ادمه برنامه دوره سه ساله فنی و حرفه ای و کاردانش
ضرورت و اهمیت :
پیشرفت صنعت برق سبب رشد سریع تکنولوژی و توسعه کشورهای صنعتی گردیده است. به تدریج سیستم های جدید جایگزین سیستم های قدیمی شده و کمبود متخصص در این زمینه قطعا در راه اندازی و نگهداری و کنترل کارخانجات اثر خواهد گذاشت و از آنجا که صنایع کشور با کمبود نیروی متخصص در زمینه طراحی، توسعه و تعمیر و نگهداری تاسیسات الکتریکی روبروست و لذا تربیت نیروی انسانی در سطح تکنسین ضروری به نظر میرسد.
توناییهای فارغ التحصیلان :
- توانایی تعمیر و نگهداری قسمت های برق ماشین های صنعتی و شبکه های الکتریکی
- توانایی طراحی و محاسبه مدارهای روشنایی و تاسیسات فرمان الکتریکی در سطح محدود
- توانایی اجرای پروژه های تاسیساتی و راه اندازی ماشین آلات
- توانایی سرپرستی تعدادی کارگر برقکار
-
مشاغل قابل احراز :
- نقشه کش مدارات برقی
- سیم کش ساختمان
- مونتاژکار تابلوی توزیع و فرمان الکتریکی
- سرپرست کارگاه ماشینهای الکتریکی
- سرویس و تعمیرکار وسایل خانگی الکتریکی
- سیم پیچ ماشینهای الکتریکی (آرمیچر، استاتور، ترانسفورماتور)
- تعمیر و نگهداری ماشین های الکتریکی
- نصاب و راه اندازی اجزاء الکتریکی ماشین های صنعتی
- تعمیر و نگهداری تابلوهای فرمان
- نصاب و راه اندازی تابلوهای توزیع و فرمان الکتریکی
طول و دوره و روش اجرا :
طول دوره 2 تا 3 سال است که دروس عملی و نظری آن به صورت واحد ارائه میگردد. بطوریکه هر واحد نظری معادل 16 ساعت درسی، هر واحد آزمایشگاهی معادل 32 ساعت درسی، هر واحد کارگاهی معادل 48 ساعت و هر واحد کارآموزی معادل 120 ساعت در طول نیمسال تحصیلی است. طول هر ترم معادل 16 هفته معادل یک نیم سال تحصیلی است.
تعداد کل واحدهای درسی :
دروس عمومی 16 واحد
دروس پایه 7 واحد
دروس اصلی 24 واحد
دروس تخصصی 21 واحد
دروس اختیاری 4 واحد
______________________________________
جمع: 72 واحد
در تصویر زیر مشخصات دروس رشته برق صنعتی را مشاهده می کنید.

در تصویر نیز راهنمای انتخاب واحد در هر ترم تحصیلی را مشاهده می کنید.

روش ادامه تحصیل
این رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته در حال حاضر دارای شش گرایش مهندسی تکنولوژی الکترونیک، مهندسی تکنولوژی برق قدرت، مهندسی تکنولوژی کنترل، مهندسی تکنولوژی مخابرات، مهندسی تکنولوژی برق گرایش شبکه های انتقال و توزیع و مهندسی تکنولوژی ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
تقریباً 90 درصد دروس گرایشها در دوره کاردانی یکسان است و به دلیل تفاوت در مابقی دروس، در کنکور کاردانی به کارشناسی معمولاً اکثر دانشجویان با توجه به رشته خود در دوره کاردانی در این آزمون شرکت میکنند. البته موارد نادری که دانشجویان به دلیل علاقه با مطالعه دروس گرایش دیگری خود را به سطح مطلوب رسانده وموفق شدهاند نیز دیده شده است، اما به طور عام توصیه به تغییر گرایش در کاردانی به کارشناسی نمیشود.
در زمان کنونی با توجه به تعداد پذیرش و خروجی دانشگاهها، شاید بتوان گفت بازار کار یکسانی براساس گرایشهای مختلف پیشبینی میشود (هر چند سیاستهای کلان دولت و همچنین وضعیت فعالیت بخشهای خصوصی در زمانهایی ممکن است این توازن را به هم بزند.)
اما به عنوان توصیههای تکمیلی میتوان گفت دانشجویانی که در دروس الکترونیک و مدار منطقی دارای ضعف هستند، بهتر است گرایشهای الکترونیک را انتخاب نکنند. داوطلبانی که در دوره کاردانی در درس ماشینهای الکتریکی ضعف داشتند، بهتر است وارد گرایش قدرت نشوند.
در جدول زیر ضرایب دروس در گرایش های مختلف آزمون کاردانی به کارشناسی را مشاهده می کنید.